امروز    شنبه , 30/فروردين/1393   Saturday , 19/April/2014  - 
بانک ایده
تازه های سایت
راهکارهای تصویر سازی مفاهیم ومضامین قرآن ی برای کودکان

راهکارهای رسانه‌ای در زمینه رشد جمعیت

کودکان و تبلیغات بازرگانی در تلویزیون

اميد و رسانه

آیا تلویزیون به خانواده آسیب می‌زند؟

اشتباهات زبانی در صدا و سیما

ضرورت واژه سازی علمی

پژوهشگری رسانه

نقش رسانه در فرهنگ اجتماعي

فرایند اجتماعی کردن و کارکرد رسانه ها در انتقال هنجارها و ارزشها

مدیریت رسانه

نقش رسانه در فرهنگ اجتماعي

از یافته علمی تا زایش رسانه نو: گذری بر تاریخ مستند

نقش تلويزيون در عرفي شدن فرهنگ - 1

رسانه اخلاقی و اخلاق رسانه‌ای

نقش رسانه‌های تصویری در زوال دوران کودکی

نقش رسانه‌های تصویری در زوال دوران کودکی

آیا یونیسف به اهداف خود رسیده است؟

دوره های تخصصی آموزش جامع گویندگی

گزارشی از نمایش درمانی زنان آسیب دیده اجتماعی

امام رضا(ع) در اندیشه متفکران بزرگ اسلامی

لیست اسامی افرادی که جایزه ایستگاه نهج البلاغه برای آنها ارسال شده است

نقش رسانه‌ در آموزش مهارت‌هاي شهروندي

قصه و تأثیر آن در تربیت کودکان

صدا و جهان واقعی

نظریه فیلم عامه پسند

فناوری‌های مدرن تلویزیونی

روان‌شناسی رسانه

ویژگی های استودیو

بررسی عوامل مستعدکننده و بازدارنده بروز آسیب­های اجتماعی دردانش­آموزان

امام علی(ع) از زبان دوستان و دشمنان

فضيلت و اهميت ماه رجب

نمایش واره های آیینی نوروز

آموزش بزرگسالا ن بر مبنای ساده سازی مفاهیم پیچیده علمی

درك تئوري رسانه

معارف اسلامی
درباره تلویزیون
 
مخاطب­شناسی نسخه PDF چاپ
امتیاز: / 0
بدعالی 
21 آذر 1388
با وجود تحول در دیدگاه­های نظری در خصوص میزان اثربخشی برنامه­های تلویزیونی بر مخاطبان این رسانه­ی جمعی و تفسیر چگونگی مواجهه­ی مخاطبان درقبال برنامه­های تلویزیون، این مطلب مسلم است که "مخاطب" در نظام ارتباط جمعی نقش محوری دارد و برقراری یک ارتباط تلویزیونی بدون حضور مخاطب، قابل تصور نیست. همچنین، هیچ سازمان پخش تلویزیونی­­ای را نمی­توان یافت که در فعالیت خود، اثرگذاری بر مخاطبان را ـ در حیطه­ی شناختی، احساسی و رفتاری ـ مدنظر نداشته باشد. لذا، اقدامات سازمانی در تهیه­ و تولید برنامه­‌های تلویزیونی، مبتنی بر استراتزی­‌ها و سیاست­های مشخصی است که با اجرای آن­ها، حصول اهداف از پیش تعیین شده­ی سازمانی مورد انتظار است و هر اقدامی که بتواند سازمان را در رسیدن به اهداف خود یاری نماید، مورد توجه خواهد بود.

در بین تدابیر گوناگونی که اجرای آن­ها می­تواند نظام­های رسانه­ای را به اهداف از پیش تعیین شده نزدیک کند، «شناخت مخاطبان رسانه» است؛ یعنی مدیران و برنامه­سازان، پیش از هر اقدامی در راستای تولید و پخش برنامه، بر این امر وقوف داشته باشند که «مخاطب آنان چه کسانی هستند؟». به بیان دیگر، دست­اندرکاران نظام­های رسانه­ای باید آگاه باشند مخاطبان رسانه دارای چه ویژگی­هایی هستند؟ علایق آنان چیست؟ مشخصه­های اجتماعی و فرهنگی آنان کدام است؟ فرصت­های فراغت آنان برای استفاده از رسانه چگونه است؟ چه نوع محصول فرهنگی برای آنان ارجح است؟ و...

سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، پس از سال­ها فعالیت رسانه­ای، با انتشار سند چشم­اندازـ با عنوان «افق رسانه»ـ نشان داد که به عنوان یک سازمان آینده­نگر و هدفگرا، بیش از گذشته عزم فعالیت معطوف به هدف و مبتنی بر برنامه را دارد و بر آن است که با انتخاب تدابیر اجرایی مشخص، گام به گام به نقطه­ی هدفـ ترسیم شده در افق رسانه ـ نزدیک شود.

از جمله راهبردهای سازمانی در حرکت به سمت اهداف وضع شده، همین عطف توجه به مخاطب است که به صورت­های مختاف در برنامه­ها و اقدام­های اجرایی نمادین است. در سند چشم­انداز، جمعیت­های خاصی نظیر کودکان و نوجوانان، جوانان و خانواده به عنوان مخاطبان ویژه­ی رسانه مشخص شده و اهداف معین رسانه­ای معطوف به این مخاطبان خاص، تعیین شده است. بدیهی است که امر مقدم بر فعالیت رسانه­ای ویژه­ی مخاطبان خاص، شناخت این مخاطبان از وجوه گوناگون است تا تولید و پخش برنامه­های ویزه­ی آنان، مبتنی بر اگاهی پیشین باشد. اما چنین تخصصی در برنامه­ها و فعالیت سازمان، به معنی غفلت از مخاطبان عام رسانه نیست. چرا که به دلیل فراگیر بودن پوشش رسانه­ای رادیو و تلویزیون قبل از هر نوع تحدید در مخاطبان رسانه، جامعه در کلیت آن، به عنوان مخاطب مورد نظر است و بسیاری از انتظارات در فعالیت رسانه­ای متوجه عموم است.

تاریخ بروز رسانی ( 24 شهریور 1389 )
 
 
بانک های اطلاعاتی
انتشارات

آرشیو

آخرین به روز رسانی

27 فروردين 1393
ساعت 14:07:33

 
شبکه یک شبکه دو شبکه سه شبکه چهار شبکه پنج شبکه آموزش شبکه جام جم شبکه قران مرکز تحقیقات پایگاه جامع اطلاع رسانی تلویزیون اداره کل پژوهش های رادیو شبکه مستند مرکز اموزش صدا و سیما مرکز پژوهش های اسلامی شبکه پویا شبکه نمایش